Les 8 claus de la reforma educativa Lomce impulsada
per José Ignacio Wert
El huffington Post
El huffington Post
El Consell de Ministres ha aprovat este divendres
l’avantprojecte de Llei Orgànica de Millora de la
Qualitat Educativa (LOMCE), la sèptima llei educativa 37 anys de democràcia, impulsada
pel ministre José Ignacio Wert i que no va iniciar el seu tràmit parlamentari
la setmana passada, com estava previst, perquè quedaven per estudiar algunes
"observacions". Una llei molt polèmica que va provocar una vaga general en el sector
educatiu el 9 de maig. Repassem els punts clau de la reforma.
1-. RELIGIÓ I LA SEUA ALTERNATIVA
Els alumnes podran cursar simultàniament religió
confessional i una alternativa de formació en valors en primària i AIXÒ, que
s'anomenarà, segons l’etapa, Valors Socials o Culturals o Valors Ètics.
Desapareix, per tant, Educació per a la Ciutadania, creada en la reforma de
2006.
Tant l’assignatura de religió com la seua alternativa
seran avaluables i la nota comptarà per a la mitjana del curs "a tots els
efectes", ja siga per a optar a una beca o per a calcular el resultat de
les proves externes d’avaluació, "com la resta de les assignatures".
Esta era una recurrent demanda dels bisbes. Per a trobar un tractament acadèmic
equivalent, cal retrocedir fins a la llei general d’Educació, promulgada en
1970 durant la dictadura franquista.
Qui s’haja matriculat en religió podrà matricular-se
també en valors, en detriment de qualsevol altra de les optatives, segons han
concretat fonts del Ministeri d’Educació.
2-. MODELS LINGÜÍSTICS
Un dels canvis més polèmics és que si un alumne demana
estudiar en castellà, la comunitat haurà de pagar-li el col·legi privat si no
existixen centres públics en eixa zona. No obstant això, la llei establix
finalment que la Secretaria d’Estat d’Educació, Formació Professional i
Universitats avançarà el cost d’escolaritzar en castellà en col·legis privats
als alumnes que hagen triat esta llengua com vehicular quan la comunitat
autònoma no l’oferisca en el sistema públic o el concertat, encara que després
ho recuperarà detraient-ho del finançament autonòmic.
Per a això, la memòria econòmica de la LOMCE es reserva un pressupost de cinc
milions d’euros, els que s’estimen necessaris per a garantir este dret si 1.000 alumnes
sol·liciten exercir-lo. Catalunya diu que en un any només l'han sol·licitat 17
famílies.
3-. SEGREGACIÓ PER SEXE
La llei elimina la prohibició de subvencionar als
col·legis privats que discriminen els seus alumnes per raó de sexe i les
administracions podran concertar finançament de centres que eduquen
separadament per sexes, sempre que no existisca discriminació entre l’alumnat.
En concret, la llei diu: "No constituïx
discriminació l’admissió d’alumnes o l’organització de l’ensenyança
diferenciada per sexes, sempre que l’ensenyança que impartisquen es desenrotlle
tal com disposa (...) per la Unesco (...). En cap cas, l’elecció de l’educació
diferenciada per sexes podrà implicar per a les famílies, alumnes i centres
corresponents un tracte menys favorable ni un desavantatge a l’hora de
subscriure concerts amb les Administracions educatives o en qualsevol altre
aspecte”.
Tot això a pesar que hi ha dos sentències del Tribunal
Suprem que neguen la possibilitat que els col·legis que segreguen per sexe
reben subvencions.
4-. AVALUACIONS I RÀNQUING
Entre les principals novetats que inclou
l’avantprojecte de llei es troba la implantació d’avaluacions que dissenyarà el
Ministeri d’Educació a nivell estatal al final de Primària, AIXÒ i Batxillerat,
a més d’una prova en 3r de Primària per a la detecció precoç de problemes
d’aprenentatge en els alumnes. Els exàmens d’ESO i Batxillerat seran necessaris
per a obtindre el títol i el segon, que els sectors crítics anomenen
"revàlida", substituirà a l’actual Selectivitat.
Un altre dels canvis més notables afecta 3r de l’ESO,
perquè s’avancen a este curs els itineraris cap a la FP i el Batxillerat a
través d’assignatures optatives. Estes dos vies estaran ja completament
diferenciades en 4t de l’ESO.
L’anterior llei educativa prohibia elaborar rànquings
amb eixes avaluacions per a protegir el sistema d’educació i evitar que els
centres competiren entre si. Alguns experts avisen de que estes llistes
afavoriran als col·legis amb bons resultats i farà que aquells amb pitjors
notes isquen mal parats.
5-. BATXILLERAT
En batxillerat, només es podrà repetir una vegada per
curs i excepcionalment dos vegades un mateix curs. Es passarà d’un curs a un
altre amb fins a dos suspesos, dels que els estudiants hauran de matricular-se
novament. El batxillerat tindrà les modalitats de ciències, humanitats,
ciències socials i arts, segons decidisquen comunitats i centres.
Caldrà superar una avaluació final per a obtindre el
títol de batxiller, que versarà sobre troncals i específiques. El títol
facultarà per a accedir a l’educació superior, encara que les universitats
poden valorar a més formació complementària i proves específiques.
Els directors dels centres públics guanyen
importància: Hauran d’acreditar cinc anys de docència i un curs específic de
formació. Podran fixar requisits i mèrits per als llocs de funcionaris docents i
d’interins.
Les comunitats podran "excepcionalment"
incorporar "experts" (no precisa si seran natius) com a professors
bilingües o plurilingües amb la formació i titulació requerida en cada cas.
A més, els docents s’enfrontaran a un altre problema:
l’augment del ràtio d’alumnes per classe que s’ampliarà un 10%.
7-. NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
La nova llei crea una FP anomenada "bàsica",
que consta de dos cursos i es destina a alumnes d’entre 15 i 17 anys de segon o
tercer d’ESO amb dificultats de progrés. És gratuïta, partix de l’ensenyança
obligatòria i permetrà adquirir la qualificació professional mínima i optar al
títol d’ESO. El Govern regularà les convalidacions i equivalències entre FP
mitja i superior i la resta d’ensenyances.
8-. MÉS CONTROL DEL MINISTERI
El Govern central fixarà els continguts de les
matèries troncals de primària, secundària i batxiller (per exemple, Biologia i
Geologia; Física i Química, Geografia i Història; Llengua; Matemàtiques; Idioma
estranger). Per a quasi totes les altres, les "específiques" (Educació
física, Plàstica, Música, entre altres), fixarà objectius i criteris
d’avaluació; les autonomies fixaran el temari concret en este cas.
Les autonomies perdran, per tant, capacitat de decisió
sobre els continguts educatius, ja que la reforma educativa augmenta la
capacitat del Govern central per a fixar fins al 65% dels continguts de les
ensenyances mínimes per a les comunitats amb llengua cooficial i el 75% per a
la resta.
Este
resum, encara que un poc llarg, pot servir per a comprendre professionals,
pares i alumnes que no es lligen la llei, el sentit d’estar tots units en
contra de la mateixa i la reacció del perquè de la vaga anterior i la vaga del pròxim dia 24. Si amb la seua lectura esbrinen quines
conseqüències portarà la dita llei, hi haurà valgut la pena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada